چه ابعاد و رزولوشنی را حین طراحی برنامه های موبایل باید در نظر گرفت؟

چه ابعاد و رزولوشنی را حین طراحی برنامه های موبایل باید در نظر گرفت؟

 آیا برنامه که طراحی کرده اید به نحوی می باشد که کاربر احساس کند این برنامه مختص به دستگاه اندروید یا  ios او می باشد؟آیا صفحه نمایش و با رزولوشن مناسب و اندازه های مناسب طراحی شده است.برنامه نویسان برای طراحی یک برنامه موبایل با چالش های متعددی برای تنظیمات در صفحه نمایش روبرو هستند و به همین دلیل شما بعنوان برنامه نویس باید به ابعاد و رزولوشن یک برنامه دقت کنید.در این مقاله در مورد قوانین ابعاد برنامه های موبایل و تراکم لازم برای نمایش در صفحه نمایش صحبت می کنیم:

اجازه دهید با تعریف چند واژه شروع کنیم:

پیکسل: به یک عنصر در یک تصویر اشاره دارد. یک نقطه رنگ بر روی صفحه نمایش

سایز صفحه نمایش: با اینچ تعریف می شود.

Resolution: به معنی عرض و ارتفاع صفحه نمایش است بنوان مثال 320w*480h

 

DPI: یک نقطه در اینچ و یا پیکسل در هر اینچ می باشد.

تراکم پیکسل: معیار اندازه گیری انتزاعی برای اندروید است.

Points: اندازه گیری انتزاعی در ios

در این دسته بندی تمام موارد سایز صفحه نمایش، resolution،DPI و تراکم پیکسل اجزای فیزیکی صفحه نمایش هستند در حالیکه point مختصاتی است که در هر سیستم متفاوت است

یک پیکسل به مجموعه واحدی از نقطه های رنگی (قرمز، سبز، آبی) بر روی صفحه نمایش  اشاره دارد که با فعال کردن یا غیر فعال کردن آنها در شدت های مختلف، رنگ ها و طیف های وسیعی از روشنایی ایجاد می شود.در واقع پیکسل ها چراغ های فیزیکی روی صفحه نمایش هستند چرا که با روشن و خاموش کردن آنها می توانید ببینید حالت و روشنایی صفحه نمایش به چه صورت است.

سایز صفحه نمایش

اندازه صفحه نمایش به طول صفحه نمایش بصورت مورب و از یک گوشه تا گوشه دیگر صفحه نمایش اشاره دارد.

رزولوشن: تعداد پیکسل هایی است که در یک صفحه نمایش قرار دارند برای مثال اولین گوشی ایفون رزولوشن 320*480 با 320 پیکسل از چپ به راست و 480 پیکسل از بالا به پایین داشت.برخی از تلفن های همراه کنونی دارای وضوح تصویر بالا، حدود 1920*1080 دارند که نمایش در آنها به کیفیت یک تلویزیون می باشد.مجموعه ای از چراغ های قرمز، سبز، ابی که همگی در یک صفحه 5 اینچی قرار گرفته اند.

DPI: اغلب بعنوان تعداد پیکسل ها در هر اینچ شناخته می شود.

با استفاده از پیکسل، سایز صفحه نمایش،رزولوشن می توان تصاویر موجود در صفحه را بررسی کرد و متوجه کشیدگی و نحوه نمایش آنها شد.

برای درک بهتر مفهوم نقطه بیاید از تاریخ اغاز اولین گوشی ایفون شروع کنیم اولین گوشی ایفون دارای 480*320 بود  پس از مدتی ایفون 4 صفحه نمایش شبکه چشمیه ساخته شد با همان سایز صفحه نمایش دارای DPI ای دو برابر بود.در این گوشی تعداد پیکسل هایی که در همان سایز صفحه نمایش قرار گرفته بودند چهار برابر تعداد پیکسل های مدل قبلی بود.

برای تبدیل پیکسل به نقاط به یاد داشته باشید که این واحد واحدی استاتیک است در واقع یک پیکسل همیشه یک پیکسل است و در واقع کوچکترین قطعه از یک صفحه نمایش است که بوسیله آن می توانید رنگ را نمایش دهید.

1 نقطه یک عنوان انتزاعی است که در رابطه با نقاط دیگر معنا پیدا می کند.

پیکسل و نقطه در  DPI بایکدیگر تفاوت دارند:

در ایفون 1، یک نقطه معدل 1 پیکسل که رزولوشن واقعی آن 163 DPIاست، می باشد.

در ایفون 4 و 5 یک نقطه معادل 2 پیکسل در میان صفحه  نمایش و  2 پیکسل در پایین صفحه نمایش که در مجموع 4 پیکسل است که رزولوشن آن 326 DPI است

برای آیفون 6+ که DPI 401 دارد یک نقطه معادل 3 پیکسل در میان و 3 پیکسل در پایین که در مجموع شامل 9 پیکسل می شود.

در ادمه دو فرمول برای تبدیل پیکسل به نقطه برای  iosو اندروید را بینید:

IOS pixel=(Points*DPI)/163

Android Pixel=(DP * DPI)/160

با استفاده از این دو فرمول می توانید به راحتی پیکسل را به نقطه تبدیل کنید.

ایده استفاده از صفحه نمایش های مختلف در گوشی ها موجب ایجاد برنامه های موبایلی است که با تمام صفحات نمایش کاربردی باشند و به راحتی تطبیق یابند .در این مقاله برنامه نویسی موبایل سعی کردم به ویژگی های و تعاریف مربوط به اجزای صفحات نمایش بپردازیم.امیدارم این مقاله بتواند راهنمای خوبی برای نوشتن برنامه های کاربردی موبایل باشد.

1289

بلاگ های مرتبط

ثبت نظر جدید

نظرات کاربران

آیا سوالی دارید ؟

با شماره تلفن های 86085365-021 و86083746-021 و یا 86084238-021 و یا با ایمیل آدرس ایمیل سروش پرداز تماس برقرار کنید.

همچنین از ساعات 9 صبح تا 9 شب می توانید از پشتیبانی آنلاین سروش پرداز بهره مند شوید.


لوگو ساماندهی سروش پرداز